SDRUŽENÍ RODIČŮ A PŘÁTEL ROPY
(Roman Neruda, zpěvák a textař - na pódiu démon a v civilu vědecký pracovník)
SDRUŽENÍ RODIČŮ A PŘÁTEL ROPY
(Hynek Just - bicí)
BLAHOBEAT (ex - Beatové družstvo)
BLAHOBEAT
(František Kreysa - sax.)
Moderující Radomil Uhlíř
Dáša Vokatá
(1. dáma českého undergroundu)
Recitující Ivan Magor Jirous
KILHETS
(Zakladatel této legendární skupiny Petr Křečan - hrající na podivnou kytaru, kterou si sám vyrobil a nazval jí "chleba")
KILHETS
(Mikoláš Chadima - sax)
Po vyjímečném vystoupení skupiny Kilhets následovala ohnivá show
JIŘÍKOVO VIDĚNÍ
(Kytarista, zpěvák a textař - Milan "Mejla" Jaroš)
HUDBA PRAHA
(Michal Ambrož - zpěvák, textař, kytarista a hlavní leader Hudby Praha)
Fotogalerie:
- http://luborb.rajce.idnes.cz/090418_THE_UNDERGROUND_BIRTHDAY_PARTY_Tepla_18.4.2009/
- http://zkurvenyrajce.rajce.idnes.cz/TEPLA_2009/
|
|
HUDBA PRAHA
(Jiří Jelínek - baskytara)
EMAN E.T.
(Iva Majerová - baskytara)
EMAN E.T.
(Ludvík Kandl - zpěv, klávesy, bicí pád, stroje)
EMAN E.T.
Skvělý jevištní tanečník "Šíma" doprovázel EMANA E.T. po celou dobu vystoupení
THE SUŘÍK
(Jan Hamr - zpěv, kytara)
THE SUŘÍK
(Filip Posolda - zpěv, sax.)
16:00 JIŘÍ SVINĚ FIALA A MRTVÍ KONIPÁSCI + hosté Mikoláš Chadima, Čuňas ...
(Psychedelické hudební těleso - M.Lázně, Vídeň, Koloveč.....)
Soubor založil v roce 2006 J. S. Fiala, který působil jako zpěvák v kapelách Patologický orchestr města Mariánské Lázně, Litinovej Pepa
and Průmyslovej plyn a The Quas i Modo Bells. J. S. Fiala k sobě přibral Londýna z Heveru a vazelína dále bývalého bubeníka
Patologického orchestru města Mariánské Lázně, aby do nás za jejich doprovodu napumpoval svou velice temnou poezii.
Skupina vystupuje výjimečně jen jednou za rok a to jen v Teplé na BIRTHDAY PARTY.
http://vokno.cunas.cz/fotoalbum/album1/page_01.htm
16:50 SDRUŽENÍ RODIČŮ A PŘÁTEL ROPY
(Alternativa - Praha)
Název skupiny zní jako recese, její hudba ale ne.
V jejich skladbách se hodně povídá, někdy až moc, občas se dostaví i poezie. Jejich skladby jsou plné ironie, ale zároveň pojmenovávají
věci bez obalu milosrdenství. Hudební kořeny "přátel ropy" tkví bezpochyby v undergroundu 80. let minulého století. Z jejich písní čiší odkaz
kapel jako Jasná páka, Garáž či Visací zámek. Možná i z chadimovského M CH Bandu něco mají. Spíš ale náladotvorností, než nějakou těsnou
spjatostí. Někteří členové jsou občas k vidění i v jiných souborech (Janota 1935, OTK...) Skupina SRPR je typickou ukázkou zástupců
domácí hudební scény, kteří bývají řazeni do pomyslné druhé ligy a tvoří tak ono podhoubí klubové scény. Není to ovšem proto, že by byli
horší než mnozí z té pomyslné první. Jen se prostě nikam necpou, nemají vlezlého manažera, v klidu si dělají svoje a po svém, mají okruh
fanoušků, a tak o nich vědí kromě nich jen ti, kteří opravdu hledají, zatímco třeba organizátoři nejrůznějších festivalů je jako
spoustu jiných prostě ignorují.
http://www.srpr.cz/
VIDEOKLIP
18:20 BLAHOBEAT (ex - BEATOVÉ DRUŽSTVO SOKOLOV)
(Underground - Sokolov)
Tato skupina existuje od roku 2006, nicméně jejich historie začíná koncem 80. let ve složení Martin Roh (zpěv), Miroslav Balatka
(basová kytara), Oldřich Podroužek (sax), Zdeněk Povolný (bicí) a Petr Tomášek (kytara) pod názvem BEATOVÉ DRUŽSTVO SOKOLOV.
Začátkem 90. let vydává skupina dvě kazetová alba a SP. Hudbu BEATOVÉHO DRUŽSTAVA SOLKOLOV lze charakterizovat jako klasický český
underground, slušně zahraný a (obzvláště co se atmosféry textů týče), velmi vydařený. Koncem 90. let následoval rozpad skupiny.
V pozměněné sestavě skupina pokračuje do roku 2001 bez saxofonu pod názvem TATAR & BULHAR, kde nahrazuje zpěváka Martina Roha zpěvačka
Marina Černá. V roce 2005 se dává dohromady původní zpěvák Martin Roh z některými bývalými členy skupin BDS a Blahostroj a zakládají
skupinu BLAHOBEAT.
Současná sestava je Martin Roh (zpěv), František Kreysa (sax), Irena Reichlová (bicí), Jirka Konečný (kytara) a Míra Balatka (bas.kytara)
MP3 - ukázka skladby
19:40 DÁŠA VOKATÁ
(Undergroundová písničkářka - Vídeň)
Samouk na kytaru, písničky skládá od deseti let. Vystudovala střední průmyslovou školu v Ostravě. Ostravu opouští v polovině 70.let,
snaží se nalézt životní orientaci ve společenství undergroundu.
Nějaký čas žije v Rychnově u Děčína. Tam poznává svého muže "Londýna", s nímž má dvě děti. V Rychnově žije do té doby, než je
objekt - podobně jako jiná sídla undergroundových komunit - srovnán Státní bezpečností se zemí.
V roce 1977 podepisuje, stejně jako všichni z rychnovské komunity, Chartu 77.
Po zničení Rychnova žijí s Londýnem a dětmi jako bezdomovci, mj. u Jana Litomiského ve Vyskytné u Pelhřimova nebo u Olgy a Václava Havlových
v Praze Dejvicích.
V roce 1980, dohnána bezvýchodnou situací, emigruje Dáša Vokatá do Rakouska. Účastní se nejrůznějších exilových setkání, např. ve Frankenu,
nejraději pak u opata Anastáze Opaska v benediktínském klášteře v Rohru (společně s Karlem Krylem). V roce 1984 nahrává Rádio Svobodná
Evropa v Mnichově Dáše Vokaté LP. I po listopadové převratu zůstává Dáša ve Vídni, kde je zaměstnaná v grafické rukodílně. Domov v Čechách
našla v Prostředním Vydří u Ivana Magora Jirouse.
Často tam jezdí, skládá nové písně a vystupuje na celé řadě koncertů a festivalů v Čechách. Dáša vyzpívá do světa silné texty s neméně silným
nábojem o nelehkém pozemském údělu prodchnuté zkušenostmi, vírou a láskou. Její prožitky a duchovní stavy se místy proměňují v modlitby i
nářek či naopak v legraci a komičnost světa, který nás obklopuje.
http://www.guerilla.cz/index.php?s=cd&cdid=55
a
http://bandzone.cz/dasavokata
VIDEOKLIP
20:30 IVAN MAGOR JIROUS
(Autorské čtení - Prostřední Vydří)
Básník, výtvarný kritik, od roku 1969 umělecký vedoucí hudební skupiny The Plastic People of the Universe a v 70. a 80. letech, kdy začíná
užívat jména Magor, organizátor českého undergroundu.
http://www.velikani.cz/index2.php?zdroj=jirousim&kat=litcz
VIDEOKLIP
21:10 KILHETS
(Alternativní legenda - Norimberk, Tachov)
VÝJIMEČNÉ VYSTOUPENÍ !!!!
Jednou z nejzvláštnějších skupin v celých dějinách tuzemského rocku je bezesporu projekt Kilhets "stehlíkovského" bubeníka Petra Křečana.
Jeho základní myšlenkou bylo skloubit několik druhů umění najednou a vytvořit jakousi neuchopitelnou koláž, v níž by se vzájemně prolínaly
prvky divadla, výtvarna a improvizované hudby. Tříšť zvuků, barev a situací, které implicitně vyjadřovaly chaos, zmatení a "klipovitost"
současného života.
Všech osm koncertů, které soubor odehrál, vyvolalo značně rozporuplné reakce, vycházející ze skutečnosti, že nic podobného tady do té doby (snad kromě
Aktualu) nikdo nehrál.
V první sestavě roku 1978 hrál Petr Křečan (ds, prep g), Dan Fikejz (p, zároveň Combo FH), Luboš Fidler (bg, zároveň Švehlík), Mikoláš Chadima (sax, zároveň
Extempore) a David Koller (ds).
Skupina Kilhets ve svém experimentování se zvukem došla asi nejdál. Šlo bezmála o poselství z jiného světa. Hudba to byla natolik utopická
(free rock, anonymita členů, masky při vystoupení), že po čtrnácti měsících musela být existence skupiny přerušena. Kilhets už nešlo jen o normální
skladby, či melodie, ale spíše o strukturovaný či nestrukturovaný hluk, který na posluchače působil emocemi. Protože skupina vystupovala v
maskách, byla v tomto ohledu srovnávána s nejslavnější světovou anonymní kapelou The Residents.
Ovšem onen prvotní hudební i vizuální nápad přišel ještě před tím, než tu o Residets kdo kdy věděl...
Poslední koncert se odehrál v lednu 1980, ovšem už bez zakladatele Petra Křečana, který před Vánocemi 1979 emigroval i se svojí dívkou do západního Německa.
Po tomto vystoupení byl ohlášen konec existence skupiny.
http://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/alternativa/kapely/kilhets.php
22:40 JIŘÍKOVO VIDĚNÍ
(Electro underground - Praha)
Jiříkovo vidění vzniklo v první půli roku 1996, původně jako improvizační odnož lokálně proslulé skupiny Jinovatka.
Jejich neradostné, temné skladby, které tak nemají na růžích ustláno, za to však mají rozhodně daleko k růžovým brýlím, šťastné
současnosti a optimistickým zítřkům.
Od samotného počátku je jasné, že ačkoliv se pohybují plus mínus na undergroundové scéně, s klasickým českým „plastikovským“ pojetím
nemají mnoho společného (když už, pak budou spíše pochopitelní pro posluchače DG307).
Výrazná účast elektronických rytmů i samplovaných zvuků a ruchů logicky navozuje inspirační spojení s EGM typu Front
Line Assembly, ale i post punkovým obdobím The Cure. Temné plochy zkreslených kytar s melodickými houslemi a ledově tepajícími
elektronickými smyčkami, které ale podporují a zdůrazňují klasické bicí.
Slovo "nálada" tu hraje nemalou roli, ale všeobecně je cítit snaha posluchače zastavit a přimět ho soustředit se.
Jiříkovo vidění vystoupilo na soutěžní přehlídce Malá Alternativa, na dvou ročnících festivalu Lipnice, Prostřední Vydří
(Magor fest), UNDERGROUNDU Pelhřimov, Babího léta v Bohnicích, Rocku pro zelený tulipán, Drop - In, atd.
http://www.jirikovovideni.wz.cz/
VIDEOKLIP
0:20 HUDBA PRAHA (ex - JASNÁ PÁKA)
(Rock - Praha)
Tato kultovní rocková kapela vznikla v roce 1981 pod názvem Jasná páka kolem kytaristy a hlavního autora Michala Ambrože a tehdejšího
frontmana Vladimíra "Dády" Albrechta.
Spolu s dalšími skupinami (např. Pražský výběr) se stala jedním z hlavních představitelů tzv. "české nové vlny". Bohužel za dva roky, na
začátku roku 1983, padla Jasná páka mezi prvními za oběť známému ideologickému boji komunistického režimu proti rockovým kapelám. Tato
krize se neobešla bez ztrát, zpěvák Dáda Albrecht se vrátil k malování, bubeník David Koller odešel na profesionální dráhu. Vzniklá situace
si vynutila změnu názvu kapely, a tak zhruba po roce se na rockové hudební scéně objevilo staronové hudební seskupení, tentokrát pod
názvem HUDBA PRAHA.
Název HUDBA PRAHA vymyslel Plechovej dědeček (děd baskytaristy Plecha Novotného), jenž bydlel ve střešovickém domku, který byl společnou
zkušebnou několika pražských skupin. Stařík ležel neustále v posteli a když kolem něj hudebníci procházeli, nadšeně
je pozdravoval: "Á! Hudba ...! Praha...!"
Hudba Praha se během 2. poloviny 80. let vypracovala do pozice jedné z nejoblíbenějších pražských klubových kapel.
Sjezdila se svými písničkami celou republiku, hrála po klubech, kulturních sálech, hospodách a venkovských tancovačkách.
Texty většinou obsahují nahořklá témata nenaplněných lidských vztahů a nedorozumění. Charakteristické pro Hudbu Praha jsou ječivé
ženské sbory, postavené do kontrastu s mužskými hlasy a syrový sound kytar.
http://www.kandl.cz/hudbapraha/
VIDEOKLIP
1:50 EMAN E.T.
(Temná elektronická hudba s šílenými texty - Praha)
Po tom, co se několik let různá vydavatelství (Black Point Music, Anne rec.) podobně věnují mapování domácích hudebních archívů, snadno
lze podlehnout dojmu, že vše duležité či zajímavé už na světlo vyplulo. Aktuálně vydaná vzpomínka na dávno u ledu uložený projekt
Eman E.T., shromažděná na albu CO JE TO ZA LIDI? (Guerilla rec, 2008) je důkazem, že se dají stále lovit perličky ze dna.
Původně sólový projekt Ludvíka "Emana" Kandla působil vedle řady bizarností typu Sv. Vincent, jako úchylnost non plus ultra. Kdo
měl to štěstí vidět Emana oděného do potrhahných dámských pončocháčů, omotaného hadicí od vysavače a obutého do jedné lyžařské boty,
asi jen tak nezapomene.
Hudebně se nejvíce blíží škatulce electronic body music, jejíž velký boom v té době právě probíhal.
Později vznikla regulérní kapela, kde coby baskytarista působil Mejla Hlavsa. Snadno tak lze vysledovat Kandlův hudební vývoj, od
novovlných úletů, hysterie a snahy šokovat, až k temným, skeptickým neradostným polohám, které předznamenaly po letech
bubnování v Hudbě Praha a jeho dnešní účast v Plastic People Of The Universe.
http://www.guerilla.cz/?s=cd&cdid=51
a
http://www.kandl.cz/emanet
VIDEOKLIP
3:10 THE SUŘÍK
(Underground - Plzeň)
Kapela vznikla v létě roku 1977 v Plzni pod původním názvem THE ÚŽAS.
První sestava: Kluzák - bicí, Větrák - basa a Hamr - kytara, zpěv. V roce 1979 nahrazuje Kluzáka za bicími Standa Pavel a dochází ke změně
názvu na současný - THE SUŘÍK. Repertoár tvoří texty těchto autorů: Gruša, Wernisch, Formánek, Knížák, Větrák, Hamr, Judl, Topinka a Šeřík.
Asi nejslavnější koncerty /hlavně z pohledu StB/ byly v roce 1981 v Chudeníně u Nýrska, 1986 ve Služetíně, 1987 v Plzni na Roudné a v porevoluční
éře v roce 1992 v Plzni společně s Půlnocí. V současné době tvoří soubor: Hamr - kytara, Posolda - sax, zpěv, Školník - basa,
Hany - bicí, Bavr - kytara, bicí.
VIDEOKLIP
4:20 INDI A SPOL.
Dále jste mohli spatřit obrazy od:
BABETH
Babeth, Švýcarka a Francouzka, samouk, skutečná všetečka v uměleckém jazyce, průzkumnice skoro ve všech technikách, oscilující
mezi olejem a pastelem (které obzvláště dlouze prozkoumávala), držitelka bronzové medaile v oblasti krásného umění na mezinárodním
konkurzu Lutécie v Paříži.
http://www.artbabeth.net/
KAŠPAR
Žonglérské vystoupení všeho druhu
www.youtube.com/user/kaspar8
Byla také možnost vidět žonglérskou fireshow.
Večerem provázel:
Radomil Uhlíř
Radomil Uhlíř, tento jen obtížně zařaditelný zjev českých podií, je herec - samorost vybavený přirozeným airbagem, scénárista,
svérázný perfomer, pěvec, básník, surrealistických - dadaistických vizí, moderátor a buldozerní tanečník s citlivou duší.
Radomil Uhlíř byl zpěvákem skupiny Dvouletá fáma a je kapelníkem Kvartetu Dr. Konopného.
http://www.volny.cz/initiative/dusek/radomil.html
a
http://www.radomiluhlir.wz.cz/
|