Pozvánka - Rankovice 2012


Při přípravě výčepu se Bubo (majitel usedlosti) nemohl dočkat, až bude naražené pivečko.
1. Bubo


První den uderground festu zahájil plzeňský soubor Pan Cicvárek, ovčí člověk. Na snímku Helča - housle.
2. Pan Cicvárek, ovčí člověk


Za výčepem byl pěkný fofr a tak příležitosně vypomohl Indi.
3. Indi


Pár slov pro českou televizi o undergroundu řekl Lábus, Šíma, J. Hamr (The Suřík), E. K. Fošna a Indi z legendárního souboru Patologický orchestr města Mariánské Lázně.
4. ČT


Lábus a Břetislav Rychlík
5. Lábus a Břetislav Rychlík


Čuňas a Milan Kozelka
6. Čuňas a Milan Kozelka


Pod stanem byl příjemný chládek
7. Pod stanem byl příjemný chládek


NEDĚLNÍ LIDÉ (Zpěv a kytara - J. K. Faltus)
8. NEDĚLNÍ LIDÉ


VON PLASTIC FACTORY - Rogo při vystoupení neustále doplňoval tekutiny
9. VON PLASTI FACTORY


THE SUŘÍK - kytara zpěv Jan Hamr
10. THE SUŘÍK


SLUM (Zpěv - Milan Erben)
11. SLUM


Zádumčivé, minimalistické a pomalé písně v podání souboru ŠIROKODALEKO
12. ŠIROKODALEKO


Autorský nástroj "roletofon", na který hrál Luboš Fidler (ex - Švehlík, Kilhets, MCH BAND). Nyní v nově založeném hudební tělese Noční pták
13. Luboš Fidler


Mistr zvukař i přesto, že bylo děsné horko, odvedl opět v Rankovicích skvělou práci.
14. Mistr zvukař




V podání plzeňského Burgtheatru zazněla zhudebněná poesie Vratislava Brabence (The Plastic People of the Universe)
15. Burgtheater


Sokolovská parta Blahobeat v čele s Martinem Rohem musela přidávat oblíbenou hymnu Cement - vápno.
16. Blahobeat


Roztančené rankovické publikum.
17. Roztančené rankovické publikum.


Kolja a přátelé
18. Kolja a přátelé


Jitule vše pěkně nafotila.
19. Jitule vše pěkně nafotila.


Pičus neustále zdůrazňoval: "Hlavně, aby nebylo málo rumu"
20. Pičus


Část souboru Nevidim a jejich faninky.
21. Část souboru Nevidim a jejich faninky.


Přesto, že souboru Hokr chyběl v Rankovicích bubeník znělo jejich vystoupení výborně.
22. HOKR


V nočních hodinách uzavřel Rankovice 2012 soubor Strom stínu (na basu Tomáš Zahoř)
23. Strom stínu


Daniel Mráz (ex - Patologický orchestr města Mariánské Lázně, Ženy a také majitel služetínského statku) zavzpomínal pro připravovaný dokument o českém undergroundu na hudební a výtvarné Služetíny 1985 - 87.
24. Daniel Mráz


Porada před vystoupenim souboru Nevidim s novým členem na trubku, které se chopil Kolja
25. Nevidim


Tak to je již historie...
26. Tak to je již historie


NEVIDIM v akci
27. NEVIDIM v akci


Patologický orchestr města Mariánské Lázně po 25 letech v původní sestavě: Jiří Svině Fiala - zpěv a recitace, E. K. Fošna - kytara, Daniel Mráz - basa a bicí Indi
28. Patologický orchestr města Mariánské Lázně








Fotogalerie:

  1. http://mariezrankovic.rajce.idnes.cz/RANK2012


Videa:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=BdNxBH6OXgQ
  2. http://www.youtube.com/watch?v=z-rpPRCZoM8
  3. http://www.youtube.com/watch?v=JMgZi6fG3_E
  4. http://www.youtube.com/watch?v=NeXI5nk2Szo
  5. http://www.youtube.com/watch?v=O6Aj4Rjqbow





V pátek 29. června 2012 hráli


18:00 PAN CICVÁREK, OVČÍ ČLOVĚK
(Underground / Plzeň)

Tato undergroudová kapela vznikla 6.ledna 2001 den po smrti Mejly Hlavsy, z členů kapel Darell Standing a The Suřík, kteří z obyčejnáho lidského přátelství a lásky k alkoholickým destilátům scházejí se ve zkušebně a kromě konzumace začínejí tvořit svoji muziku... občasně vystupují po Plzni, hlavně v klubu Kapsa.hraje v obsazení Járečák - bicí, Sňéťa - 1. bassa, Berlín - 2. bassa, Sekyt - kytara, Helča - housle, Pilič, později Vlastík-zpěv, foukačka. Jako host občas vystupuje i plzeňská "local star" Milda Brunclík, známý jako K.H.Roudenský, zpívající svá hysterická blues. Ke skupině svým způsobem patří i Dušana Karezová, ač malířka, zde odvážná bubenice a nesmělá zpěvačka. Odchází Sekyt, přichází Čáp. Pan Cicvárek, ovčí člověk začíná více koncertovat, a díky tomu si občas zahraje i za hranicemi Plzně... Potom přestává chodit na zkoušky Sňéťa hlavně ze zdravotních důvodů. Sestava se stabilizuje, Járečák - bicí, Berlín - bassa, Helča - housle, Čáp - kytara, Vlastík - zpěv, foukačka. Roudenský občasný host. V té době vzstupuje hlavně s The Suřík,kteří tehdy byli jen Hamr - kytara, Filip - zpěv, saxofon. Takže je doprovázela rytmická sekce Pana Cicvárka, Járečák - bicí, Berlín - bassa. Odchází Čáp, přichází Koudaak. Helča odjíždí pracovat do ciziny. Cicvárci hráli rok bez houslí. Ale čekání se vyplatilo a do ovčího stáda přichází Jára Brož, studovaný konzervatorista, první housle v plzeňském divadle, Filharmonie, ale třeba i Interitus, Zajic company, BT'n'J a další. Vznikají nové songy, více se koncertuje, často i za hranicemi okresu i kraje, jako host na konec exceluje zpěvem Mařenka Čejková z Drtimosazi. Přichází den, kdy Pan Cicvárek, ovčí člověk hraje s The Plastic People of Universe, DG 307, MCH Band a další.

http://bandzone.cz/pancicvarekovciclovek#!/pancicvarekovciclovek

VIDEOKLIP


19:20 NEDĚLNÍ LIDÉ
(Experimental-psychedelic / Praha)

První vystoupení Nedělních lidí proběhlo 4. prosince 2004 v Hospůdce Nad Viktorkou na pražském Žižkově. Od té doby odehráli něco kolem sedmdesáti koncertů, samostatných či v rámci festivalů (Krákor, Rozmarný léto, Malá Alternativa 2006). Udělali si několik výletů k sousedům i dál (Lipsko, Wurzen, Budapešť, Debrecen), převážně se však pohybují mezi Prahou a Brnem.V roce 2006 Nedělní lidé vystupují s novým baskytaristou, posíleni o trombon, opět však s autorskou tvorbou - snad rockově alternativní, funk-jazzrockovou, experimentální, místy industriální, trochu šílenou či absurdní. Ve své tvorbě nezapřou fascinaci českým undergroundem 70. let.

http://www.nedelnilide.cz

http://bandzone.cz/nedelnilide

VIDEOKLIP


20:50 VON PLASTIC FACTORY
(Psychedelic rock / Praha)

Básník a zpěvák Tomash Rogowski se mihnul v roce 2010 v Rankovicích, kde doprovázel undergroundovou partu Nevidim. Na letošním festivalu vystoupí se svojí vynikající undergroundovou psychadelicky rockovou kapelou Von Plastic Factory

VIDEOKLIP


22:20 Nevidim
(Underground pro otrlé - Praha, Pelhřimov)

Kapela, která vznikla se záměrem, že nikdo z jejich členů nebude hrát na nástroj, na který umí, v žádném případě se nebude zkoušet a ve stylu představitelů undergroundu 70.let bude každé jejich vystoupení neopakovatelnou performancí, je i na dnešní přepestré domácí nezávislé hudební scéně skutečným zjevením. Její počátky byly především přehlídkou absurdních nápadů. Nevidim dlouho nejenže vůbec nevystoupili, neměli dokonce žádný repertoár ani nevlastnili žádné nástroje. Mezi dodnes památné performance patřily tzv. křty jejich prvních alb, při nichž bylo několik málo exemplářů vhazováno do publika jako sběratelská lahůdka. Uvnitř krabičky však byl jen booklet a prázdné CDR, takže nejeden z posluchačů si pak doma zoufal nad tím, že jejich přehrávač právě zkolaboval. Od "křtů bookletů" se však Nevidim nakonec propracovali i k regulérním vystoupením. Řada z nich se sice nakonec neuskutečnila - jako při jednom festiválku v Pelhřimově, kdy se Nevidim měli objevit nečekaně na pódiu uprostřed valícího se hustého dýmu z použité vojenské dýmovnice, jenž z něho těsně před tím vyhnal předcházející kapelu. Vše však skončilo podobně jako za dávných dob, koncert byl přerušen příjezdem hasičů a policie. Nyní však k samotné hudební produkci. Na svých koncertech Nevidim skutečně asi svým proklamativním neumětelstvím šokují, doslova však překypují svoji osvobozující naivitou a bezprostředností. Dokumentuje to i nahrávka z jara loňského roku z Pelhřimova, kterou si tato "no guitars" partička (jinak rozhodně žádných teenagerů) vydala právě v těchto dnech - jak jinak - vlastním nákladem. Kromě deklamací jinak skutečně velmi zajímavých surrealistických textů (v podání "hostujícího" malíře Josefa Šedy), jimiž Nevidim silně navazují na Aktuál nebo prapůvodní Dg307, se hráčská složka nese ve znamení absolutní improvizace. Několik základních "fuků" do saxofonu, hra na perkuse v podobě úderů na (skutečnou) vanu, "provětrávání" akordeonu, několik tónů na "kinder" piano atd. Pro profesionální hudebníky šok, pro vnímavého a nedeformovaného posluchače ale konfrontace s ničím nespoutanou a právě vznikající formou může nabídnout jen zřídka slyšenou alternativu k hudebnímu světu zavedených klišé a profesionální sterilnosti. Vždyť kolikrát máte možnost po odehraných 15 minutách slyšet zvolání typu "Chcete ještě jednu?" či "Takhle ne!" nebo "Přitlač!"? V současné době je stále ještě aktivních několik pamětnických těles starého dobrého androše, k nimž se řadí i pár kapel tuto specificky českou formu podzemní kultury následující. Ačkoliv z hlediska hráčského a skladatelského umu jsou jim i Nevidim na hony vzdáleny, ve skutečnosti však na 100% naplňují jeho pravý duch, tak jak ho kdysi manifestoval Ivan Martin Jirous ve své "Zprávě" (asi není divu, že patřil mezi příznivce souboru). Platí pro ně jednoduše to okřídlené "můžete mít všechno a nemáte nic, jsou však i tací, co nemají nic a přesto mají všechno"...
P.S.: Na toto CD samozřejmě v prodejnách hudebních nosičů nenarazíte. Žádné informace nenajdete ani na internetu, koupit si jej můžete pouze na koncertech Nevidim.

VIDEOKLIP


V sobotu 30. června 2012
proběhla výstava opravdu archivních fotografií
ze Služetínů z let 1986 - 1987,
které se dochovaly a nebyly zničeny STB.


10:00 Alois "Křižalovský Fošna" Borsuk

Kytarista a zpěvák E.K.Fošna - Borsuk, který prošel undergroundovýma kapelama jako jsou např. Fialovo - Patologický orchestr města Mariánské Lázně poté následoval Litinovej Pepa And Průmyslovej plyn si na Služetíně zahrál také po boku Filipa Topola a Psích Vojáků.


10:30 PATOLOGICKÝ ORCHESTR MĚSTA MARIÁNSKÉ LÁZNĚ
Underground psychadelic / M.Lázně, Koloveč, Praha

Vzniku Patologického orchestru města Mariánské Lázně předcházely kolektivní výstavy výtvarníků J.S.Fialy, Hektora, Jiřího Dkawa, Rudolfa Rudolfa, ZFL. Pastyrika atd.
POMML byl založen na jaře 1985 při příležitosti chystané vernisáže hořících obrazů výtvarníků J.S.Fialy a ZFL Pastyrika. V původním složení tehdy hrál: Jiří Svině Fiala / recitace a zpěv, Alois Fošna Borsuk / kytara + zpěv, Vladimír Starck / foukací harmonika + flétna, Petr Zandy / zvukové efekty a Jan Hurato Bartoš. Od léta 1986 se skupina elektrizuje a rozšiřuje se o baskytaristu Daniela Mráze. Na jeho statku v západočeské obci Služetín skupina hraje a realizuje svůj první koncert v září na I. hudebním a výtvarném Služetínu 1986 a to za účasti hostujících souborů The Suřík, Ženy, Miroslav Jírec & Klasic Fuga band, Psí vojáci a plzeňských punkových skupin EKG a PVC. Koncert a vernisáž byla ukončena v ranních hodinách příjezdem policejního autobusu a zásahem příslušníků VB. V roce 1987 odchází bubeník Vladimír Starck a na jeho místo přichází Pavel Honzík. Vystoupení POMML bylo gradováno happeningovými akcemi - lití barev do publika, pohybem mima Petra Zandyho v plynové masce, plavkách, s helmou na hlavě v publiku až do vzplanutí piedestalu a zavalení prostoru hustou clonou čpícího dýmu.
Šílený výtvarník a básník Jiří "Svině" Fiala, který se svou podzemní partou POMML hodně dráždil místní orgány státní moci byl obšťasten karlovarskou Bezpečnostní složkou tr. stíháním. Číše nervů místních potentátů a papalášů pak přetekla v druhé polovině roku 1987, kdy se postarali o násilný zákaz undergroundové akce ve Služetíně, konající se na baráku Dana Mráze baskytaristy POMML. Barák mu byl posléze vyvlastněn a po jeho nezdařeném pokusu o přechod hranic odsouzen na osm měsíců. Poté soubor POMML nikdy nevystupoval, až vyjímečně v roce 2007 po 20 letech v Teplé na The Underground Birthday Party. POMML je poctivý underground a při Fialovo poezii doslova mrazí.


11:20 THE SUŘÍK
(Underground - Plzeň)

Kapela vznikla v létě roku 1977 v Plzni pod původním názvem THE ÚŽAS.
První sestava: Kluzák - bicí, Větrák - basa a Hamr - kytara, zpěv. V roce 1979 nahrazuje Kluzáka za bicími Standa Pavel a dochází ke změně názvu na současný - THE SUŘÍK. Repertoár tvoří texty těchto autorů: Gruša, Wernisch, Formánek, Knížák, Větrák, Hamr, Judl, Topinka a Šeřík. Asi nejslavnější koncerty /hlavně z pohledu StB/ byly v roce 1981 v Chudeníně u Nýrska, 1986 ve Služetíně, 1987 v Plzni na Roudné a v porevoluční éře v roce 1992 v Plzni společně s Půlnocí. V současné době tvoří soubor: Hamr - kytara, Posolda - sax, zpěv, Školník - basa, Hany - bicí, Bavr - kytara, bicí.

http://bandzone.cz/thesurik

VIDEOKLIP


12:50 SLUM
(Underground - Praha)

Slum působí od roku 2001 a spojila se v něm hudební invaze Zelího a ostatních s básněmi převážně Milana Erbena.
Kořeny tohoto hudebně poetického sdružení lze hledat v lidech okolo bývalých Zpěváčků a v inspiraci českými a moravskými básníky jako je například Bohuslav Reynek, Ivan Diviš, Ivan Martin Jirous ....

http://bandzone.cz/slum

http://www.slum.wz.cz/

VIDEOKLIP


14:20 ŠIROKO DALEKO
(Alternativa - K. Vary, Praha)

Hudební sdružení: Jan Prokop - zpěv, kytary, slova; Jindra Tolar - kytary, trubka; Michal Fejt - tenor saxofon, klarinet; Zdeněk Konopásek - bubny a činely. Široko-daleko byl původně projekt Jana Prokopa a Jindry Tolara, personální odnož karlovarské skupiny Fish Flesh Field & Henry Dollar. Zádumčivé, minimalistické a pomalé písně, občas jako kdyby v nich člověk zaslechl Oldřicha Janotu.

http://zdenek.konopasek.net/index.php?m=302

VIDEOKLIP



15:50 NOČNÍ PTÁK
(Alternativa - Praha)

Pod tímto názvem se skrývá nová štika v rybníku české hudební alternativy. Dva bývalí Karlovaráci Zdeněk Konopásek a Luboš Fidler spojili svoje umělecké síly a výsledkem je pozoruhodná hudební novinka. Luboš Fidler (autorský nástroj "roletofon", elektrická kytara, akordeon, druhé bicí, zpěv) a Zdeněk Konopásek (bubny a činely, trubka, cink) hrají hudbu, z níž vyzařuje radost ze vzájemného porozumění a svobody improvizace. Luboš Fidler spoluzaložil kdysi skupiny Švehlík/Stehlík, hrál v MCH Bandu či v Kilhets, proslul také v triu Janota-Fidler-Richter. V posledních letech se podílel originálními zvukovými instalacemi na projektu Orbis Pictus or... a nadále spolupracoval s Oldřichem Janotou, stejně jako s dalšími alternativními hudebníky. Zdeněk Konopásek je známý především působením ve skupině Dvouletá fáma, spoluprací s Pavlem Richterem, Oldřichem Janotou. V poslední době stále více poslouchá a dělá improvizovanou hudbu, což se týká především působení v Kvartetu dr. Konopného a Divadle Vizita. Konopásek s Fidlerem o sobě "vědí" už od začátku 80. let, ale až v létě 2011 se setkali aby připravili společné vystoupení. Jejich hudba je jen zčásti komponovaná - tam, kde hrají písně s úspornými, lehce absurdními texty; velká část programu však je ponechána průchodu okamžité inspirace ve volných, značně neortodoxních improvizacích. Jedno všelijak střídá druhé, o překvapení nebývá nouze..

http://nocniptak.cz/index.php?m=3&lang=en

VIDEOKLIP 1

VIDEOKLIP 2



17:20 BURGTHEATER
(Underground - Plzeň)

Skupina Burgtheater povstala v roce 2006 z popela legendami a vůní ředidla opředené plzeňské undergroundové kapely Suřík. Od té doby tvoří její program zhudebněné básně/příběhy saxofonisty Plastic People of the Universe Vratislava Brabence. Samozřejmě s jeho laskavým svolením.

VIDEOKLIP


18:50 BLAHOBEAT
(Underground - Sokolov)

Tato skupina existuje od roku 2006, nicméně jejich historie začíná koncem 80. let ve složení Martin Roh (zpěv), Miroslav Balatka (basová kytara), Oldřich Podroužek (sax), Zdeněk Povolný (bicí) a Petr Tomášek (kytara) pod názvem BEATOVÉ DRUŽSTVO SOKOLOV.
Začátkem 90. let vydává skupina dvě kazetová alba a SP. Hudbu BEATOVÉHO DRUŽSTAVA SOLKOLOV lze charakterizovat jako klasický český underground, slušně zahraný a (obzvláště co se atmosféry textů týče), velmi vydařený. Koncem 90. let následoval rozpad skupiny.
V pozměněné sestavě skupina pokračuje do roku 2001 bez saxofonu pod názvem TATAR & BULHAR, kde nahrazuje zpěváka Martina Roha zpěvačka Marina Černá. V roce 2005 se dává dohromady původní zpěvák Martin Roh s některými bývalými členy skupin BDS a Blahostroj a zakládají skupinu BLAHOBEAT.
Současná sestava je Martin Roh (zpěv), František Kreysa (sax), Irena Reichlová (bicí), Jirka Konečný (kytara) a Míra Balatka (bas. kytara)

VIDEOKLIP


20:20 HOKR
(Alternative-rock / Praha)

Pražská undergroundová poněkud nedoceněná kapela působící v letech 1979 - 1999.
Gró kapely tvořili Pavel Čermák, Petr Čermák, Petr Hrkal, Vítek Novák/ Rosnecký, Vladimír Liška. Všichni jsou zarytí a dobří muzikanti, samozřejmě s hraním nepřestali a rozprchli se po různých hudebních formacích (This is this, Alarm, Abigail, Poco Loco, Folimanka Blues, Letouni soumraku, Tichá Šárka ...aj.) Někteří z nich se dali na dráhu muzikálů a klasické hudby. Hudebně se Hokr plaví v poněkud temných vodách. Přesněji řečeno v syrových peřejích vedoucích od pramenů starého českého (nikoliv však přímo plastikovského) undergroundu a ovlivněných částečně třeba i prog a art rockem 70. a 80. let. Instrumentálně výtečně vybavení v důsledku toho znějí hodně svébytně, což jen stvrzují podivuhodné texty Vladimíra Lišky plné neuchopitelných, mnohdy až bizarních metafor a asociací.

http://www.hokr.euweb.cz/

VIDEOKLIP


21:50 STROM STÍNU
(Alternative-rock / Praha)

Pražsko-vlašimská kapela s názvem Strom stínu hraje převážně v dnešní době jen zřídka Vznikli někdy během roku 1998 tehdy ještě ve Vlašimi a pod názvem Why not fuck? Dva z členů působí ještě v rámci dvou projektů (Bellevue, Antiprojekt JUMO), kytarista se zabývá a celý život již asi bude zvučením, bubeník zas dost často odskakuje za Praotcem české Alternativy - Chadimou do MCH Bandu. Dokonalá sehranost, vrstvené hudební nápady a výborný zvuk. Nepřeslechnutelné ozvěny brněnského Dunaje, originální texty, minimalistickou, avšak rozhodně nenudnou hudbu. Skladby nejsou přímo depresivní, spíš zadumané, přemýšlející, plné zvláštních melodických melancholii.

http://www.stromstinu.cz/Site2/Strom_stinu.html

http://bandzone.cz/stromstinu

VIDEOKLIP


Věnováno hudebním a výtvarným Služetínům

(Od roku 1985 do roku 1987 proběhlo v obci Služetín na statku Daniela Mráze devět akcí. Proběhly zde výstavy obrazů, koncertů undergroundových a punkových skupin jako jsou např. Závodnička č.5, The Suřík, Patologický orchestr města Mariánské Lázně, Hally Belly, Psí Vojáci, FPB, Masomlejn, Ženy a další. Mimo jiné zde dělali happeningy lidi okolo Fíka a Petra Zandyho. V červenci roku 1987 se policejní sbor z Karlových Varů nechal nachytat na fiktivní akci, kde se nic nedělo, ale veselý happening zpečetil osud statku. Za směšnou cenu byl vyvlastněn, takže česká androšská obec přišla o další zajímavé koncertní místo).

Jako odborný dozor bude:
Jiří Svině Fiala, Daniel Mráz, Gustav Skála atd. Také nám něco řekne František Čuňas Stárek.


Vstupné bylo opět dobrovolné!!!