|
Terra Ignota
|
Terra Ignota
|
Kapela existuje od podzimu 1989 poté, co Otu Kolbena uhranul autorský večer undergroundového literáta Viktora Haita, jehož produkci doprovázel na kytaru. Terra Ignota nikdy nebude hýbat oblastí pop-music. Hraje hudbu, (dost temnou, ale i proměnlivou, zahrnující různá stylová zákoutí), za kterou si její muzikanti stojí.
MCH Band je česká hudební skupina, založená a vedená saxofonistou, kytaristou a zpěvákem Mikolášem Chadimou. Vznikla počátkem osmdesátých let poté, co Chadima rozpustil kapelu Extempore. Chadima je jejím jediným stálým členem, dále se v ní vystřídalo více než dvacet hudebníků, včetně Ivana Bierhanzla, Františka Skály či Petra Ference. Od roku 2015 kapela vystupuje ve složení Chadima, Jan Chaluš (bicí), Jiří Janďourek (klávesy), Martin Schneider (baskytara) a Jan Jirucha (pozoun). Od roku 2011 Chadima vystupuje také s kapelou MCH Trio, jehož složení obsahuje méně hudebníků než domovská kapela.
Jull Dajen sídlí v Praze a se svojí originální hudbou jezdí po festivalech a klubech po celé Evropě již už od roku 2002. Hudba Jull Dajen čerpá z hlubokých studní keltské, skandinávské a bretaňské lidové hudby, jež je přetavena do originální směsice zvuků příčné flétny, houslí, akordeonu a kytary. Tento osobitý tvar okovaly šlapající rytmikou basy a bicí, která dodává tah. Na nahrávkách a koncertech Jull Dajen se kromě tradiční hudby nedají přeslechnout i vlivy soudobých multižánrových hudebníků jako jsou Manu Chao, JPP, Fairport Convention nebo Jethro Tull.
Nejstarší kořeny BBP Podzemního orchestru sahají až do roku 1982. Původně tří až pětičlenný undergroundopunkový soubor se během let rozrostl na dnes i čtrnáctičlenný podzemní orchestr. V osmdesátých letech probíhaly pouze bytové koncerty pro úzký okruh přátel. Začátkem devadesátých let začíná kapela vystupovat i veřejně. Hudebně BBP navazují na 70. léta čs. undergroundu jako jsou PPU, DG 307, U.H., či EXTEMPORE a MCH BAND, ale v tvorbě souboru je stále patrný i původní vliv punku. Bohaté nástrojové obsazení vytváří, i v dnešní době pro vskutku temnou rockovou kapelu, dost atypický zvuk. Podivný podzemní orchestr využívá ve skladbách takových nástrojů jako jsou: xylofon, gong, kaprová pila, hřeby, dřeva, kovové trubky, a vedle toho zvuk příčné flétny, violy, kláves, klarinetu, saxofonu, tuby, kytar, djembe, basy, bicích. Označení "podzemní orchestr" je snad vskutku dostatečně výstižné.
Hudebně se Hokr plaví v poněkud temných vodách. Přesněji řečeno v syrových peřejích vedoucích od pramenů starého českého (nikoliv však přímo plastikovského undergroundu a ovlivněných částečně třeba i prog a art rockem 70. a 80. let. Instrumentálně výtečně vybavení v důsledku toho znějí hodně svébytně, což jen stvrzují podivuhodné texty Vladimíra Lišky plné neuchopitelných, mnohdy až bizarních metafor a asociací.
Někomu připomíná Doors, někomu Pink Floyd. Přestože má Madhouse Express základy inspirace v 60. a 70. letech, tak se na kolejích vlastní invence, talentu a experimentálních prvků vydává po trati, která jasně vybočuje z české scény. Je to neidentifikovatelná vesmírná smršť s jednookými trpaslíky a barevnou myslí, která je ztracená ve spirálách času. Spojuje změny nálad, intenzivní kytarové riffy, rozlehlé syntezátory, šedesátkové klávesy, energické bicí, astrální basové linky a zasněně šílený zpěv. Celou show obohacuje vlastní video projekce.